Reviewed door

Morgane Leten - Nutrition & Fertility Expert Coach

Back

Boeken over de vrouwelijke gezondheid

Reviewed door

De meeste vrouwen weten weinig over hun cyclus. Ze kennen de basis – dat je ongeveer elke maand ongesteld wordt en als je dat niet wordt, het kan dat betekenen dat je zwanger bent. Maar verder begrijpen veel vrouwen de andere fasen van hun cyclus of wat er in hun lichaam gebeurt niet echt. De meesten hebben geen idee hoeveel invloed hormonen hebben op hun dagelijks leven – alles van hun stemming, energie, sportprestaties, huid, slaap, eetlust, tot aan hun persoonlijkheid.

Een van de zaken waar we bij Guud Woman vol van zijn, is vrouwen meer leren over hun cyclus. Want kennis is power. En pas dan kun je je fases leren omarmen en ermee werken in plaats van je ertegen te verzetten. Dus in deze post, gaan we je wat huiswerk geven.. 😉

We denken dat je veel aan deze boeken zult hebben. En als je in de winterfase van je cyclus zit, heb je misschien toch al zin om je op te krullen met een boek, dus het kan net zo goed een van deze zijn! Dit zijn onze favoriete boeken over de vrouwelijke cyclus en alles wat daarbij komt kijken.

In the Flo door Alisa Vitti (Engels)

Waar gaat het over? Dit boek is eigenlijk een life-hack-programma voor vrouwen. Het legt je uit over hoe je je cyclus kunt gebruiken om je tijd, dieet, fitness, werk en relaties te optimaliseren. Het vertelt je verder hoe veel voorkomende dingen die vrouwen doen (lees: diëten, jezelf bepaalde voedingsmiddelen ontzeggen en je leven volplannen) eigenlijk het intuïtieve ritme van ons lichaam negeren. In plaats daarvan geeft de auteur je een makkelijke en duidelijke gids over hoe je kunt leven volgens het schema dat ons lichaam van nature aanhoudt: een maandelijkse cyclus met vier verschillende fasen.

Waarom je het moet lezen: Alisa Vitti is een expert op het gebied van functionele voeding en vrouwelijke hormonen, bestsellerauteur van WomanCode (een andere must-read!), en oprichter van het moderne hormoongezondheidsbedrijf FLOliving.com. Zij is de expert op het gebied van menstruele gezondheid, dus je kunt haar echt vertrouwen op de nauwkeurigheid van de informatie in haar boek. In the Flo is een praktische gids over hoe je je energie en tijd kunt beheren volgens je eigen unieke biochemie. Het bevat ook praktische zaken zoals maaltijdplannen en recepten voor elke fase van je cyclus, grafieken voor fasespecifieke oefeningen, een dagelijkse planner om je te helpen je sterke punten af te stemmen op elke fase en een biohacking ‘toolkit’ voor het omgaan met menstruatieproblemen.

Het Cyclus Kompas door Morgane Leten (Nederlands)

Waar gaat het over: Het Cyclus Kompas is een grensverleggend boek dat je kijk op hormonen voorgoed zal veranderen! Wist je bijvoorbeeld dat je meer zelfvertrouwen én een hoger libido hebt in de periode rondom je eisprong? Dat je je sterkste sportprestaties kan neerzetten bij een stijgend oestrogeenniveau? En dat je beter geen belangrijke beslissingen neemt in de periode net voor je menstruatie? We worden gemiddeld zo’n 450 keer ongesteld. Toch beseffen maar weinig vrouwen hoe ook hun prestaties, energielevel en stemming meebewegen met deze cyclus. Zonde, wat als je eenmaal je leven ermee kunt synchroniseren, zullen je hormonen zich al snel ontpoppen tot jouw ideale partner in crime. In dit boek brengt cyclusexpert Morgane Leten een positief pleidooi over natuurlijke hormonen en wapent ze je met heel wat belangrijke inzichten over vrouwelijke gezondheid. Leer omgaan met allerlei menstruatiekwaaltjes, optimaliseer je slaap, voeding en agenda in functie van je cyclus en ga op ontdekking in je eigen hormoonhuishouding. Daarbovenop bevat Het Cyclus Kompas bijdragen van verschillende experts en eerlijke getuigenissen van vrouwen die de kracht van hun cyclus hebben ontdekt.

Waarom je het moet lezen: Allereerst is het geschreven door onze co-founder, dus we zijn misschien een beetje bevooroordeeld, maar net als de andere boeken in deze lijst zijn we ervan overtuigd dat dit boek een eye opener is en levensveranderend kan zijn. Haar boek bevat ook bijdragen van verschillende deskundigen, zoals gynaecoloog Joke Bulthé, verloskundige Rebecca Verhofstede, hormoondeskundige Bénédicte De Jaeger, huisarts Annaïk van Branteghem, voedings- en darmgezondheidsexpert Lily Joan Roberts en osteopaat Colette Peeters. Het is een baanbrekend boek dat je kijk op je cyclus en hormonen voorgoed zal veranderen!

Koop het boek hier!

Je brein aan de pil door Sarah Hill (Nederlands)

Waar gaat het over?

De anticonceptiepil heeft een revolutie teweeggebracht in het leven van vrouwen. Het heeft hen de controle gegeven over hun vruchtbaarheid, wat heeft bijgedragen aan de toename van het aantal vrouwen dat de arbeidsmarkt betreedt en studeert. Echter, zoals bij veel medicijnen het geval is, heeft de pil ook verschillende bijwerkingen. Het kan bijvoorbeeld invloed hebben op je eetpatroon, stressniveau, emoties, seksuele voorkeuren, humeur en zelfs op de keuze van een partner. Vrouwen die de pil nemen, zijn dus eigenlijk een andere versie van zichzelf, hoewel er nog steeds maar weinig bekend is over deze veranderingen.

Waarom je het moet lezen: In haar boek geeft Sarah Hill een inzichtelijk beeld van wat we wel en nog niet weten over de effecten van hormonale anticonceptie op het vrouwenbrein. Het boek is vlot geschreven en geeft interessante kijk op de relatie tussen vrouwelijkheid en hormonen, en de invloed die hormonale anticonceptie heeft op onze hersenen.

Period Power door Maisie Hill (Engels)

Waar het over gaat: Als je op zoek bent naar straight talk over je cyclus en een no-nonsense uitleg over wat er elke maand met je hormonen gebeurt, dan is dit een interessant boek. Dit boek legt een focus op PMS, het enorme gebrek en begrip aan wat het is, en nog teleurstellender, het beperkte scala aan behandelingsmogelijkheden. Haar boek biedt een praktische gids over hoe je de ‘mindere’ dagen van je cyclus kunt plannen, en hoe je ze daadwerkelijk kunt verbeteren! Ze geeft ook praktische tips over wat zij noemt je 'cyclusstrategie' om te profiteren van de superkrachten van elke fase van je cyclus, zodat je je maand zo kunt plannen dat je het beste presteert.

Waarom je het moet lezen: Maisie Hill is een expert in vrouwengezondheid met een unieke achtergrond. Ze heeft een BSc in Chinese geneeskunde en acupunctuur en is lid van de British Acupuncture Council. Ze heeft ook meer dan tien jaar ervaring als gynaecoloog en geboortedoula. Zij wordt beschouwd als een autoriteit op het gebied van menstruele gezondheid. Velen zeggen dat haar informatieve, duidelijke en grappige schrijfstijl van een potentieel ingewikkeld onderwerp een empowerment- en praktische gids maakt.

The Period Repair Manual door Lara Briden (Engels)

Waar het over gaat: Als je in het verleden hebt geworsteld met menstruatieproblemen en je elke maand met PMS-symptomen leeft, dan zal dit boek je helpen. Wij zijn fan van dit boek omdat het een gids is voor een betere menstruatie met behulp van natuurlijke behandelingen zoals je dieet, supplementen, kruidengeneeskunde en natuurlijke hormonen. Het bevat ook advies voor vrouwen van elke leeftijd en situatie, zoals hoe je van de hormonale pil afkomt, hoe je menstruatie zou moeten zijn, hoe je met je arts kunt praten, en behandelingen voor veel voorkomende menstruatieproblemen, waaronder PCOS en endometriose.

Waarom je het moet lezen: Lara Briden is een natuurgeneeskundige arts met meer dan twintig jaar ervaring. Haar natuurlijke benadering is waardevol. Dit boek is een praktische, goed leesbare en begrijpelijke gids voor alle menstruatieproblemen. Je hoeft alleen maar naar de recensies van haar boek te kijken en te zien hoeveel vrouwen dit boek heeft geholpen om de waarde ervan in te zien. Eén persoon zei dat dit boek aan elk meisje in de puberteit zou moeten worden gegeven als verplichte lectuur, en eerlijk gezegd zijn wij het daarmee eens!

Is This Normal door Dr. Jolene Brighten (Engels)

Waar het over gaat: Alleen al de titel van dit boek zou je meteen kunnen aanspreken. Hoe vaak in je leven heb je een of ander symptoom ervaren en jezelf afgevraagd: is dit normaal? Dr. Jolenes boek geeft de medische antwoorden op de vragen die in je hoofd rondspookten, maar waarover je je te veel schaamde om ze daadwerkelijk te vragen. Haar boek gaat ook in op verschillende mythen over de gezondheid van vrouwen. Het beslaat een groot aantal onderwerpen zoals PMS, menstruatieproblemen, abnormale afscheiding, pijn bij het vrijen en hoe hormonen je leven kunnen bepalen.

Waarom je het moet lezen: Niets is te veel in dit boek. Dit boek geeft je praktisch advies over veel voorkomende hormoonproblemen waar vrouwen dagelijks mee te maken krijgen en die gemakkelijk te verhelpen zijn. Dr. Jolene is een betrouwbare arts en klinisch seksuologe, dus geen onderwerp is TMI. Ze gaat in op vragen die je jezelf al lang stelt over je menstruatie en seksuele gezondheid en geeft je eerlijke antwoorden met adviezen die je meteen kunt toepassen.

Wij zijn benieuwd naar jouw favoriete boeken over de vrouwelijke gezondheid, cyclus, en hormonen. Tag ons op Instagram, of deel jouw aanbevelingen in onze Facebookgroep.